Dieser Research Brief schlägt ausgewählte potentiell in der kurzen Frist anwendbare wirtschaftspolitische Optionen vor, um
den volkswirtschaftlichen Schaden einer deutlichen Reduktion des in Österreich verfügbaren Gases möglichst gering zu halten
und gleichzeitig die angestrebte grüne Transformation zumindest nicht auszubremsen. Im Mittelpunkt stehen ökonomische Mechanismen
zur Gasallokation an Unternehmen und zur Beanreizung von Verbrauchseinsparungen. Die Optionen sind nicht im Detail ausgearbeitet,
sondern sollen die Debatte auf bisher kaum bedachte Sachverhalte lenken, um besser informierte Entscheidungen zu ermöglichen
und vertiefte interdisziplinäre Analysen anzustoßen, die für eine praktische Implementierung notwendig wären.
As governments spend unprecedented sums of public money on pandemic related rescue and recovery measures, while humankind
is facing mounting long-term challenges – and above all the climate crisis –, the question whether and to what extent COVID-19
recovery programmes contribute to countries' commitments to a sustainability oriented recovery is gaining increasing urgency.
We argue that overcoming the economic and social impacts of the pandemic require deeper structural changes than a return to
a more or less business as usual scenario to limit the impacts of climate change. Recovery packages should therefore be designed
in such a way as to avoid fossil lock-in effects and take into account that the social and technological actions taken today
will unfold their effects in the climate system with a time lag only. An interesting question in this context is the effectiveness
of green recovery measures not only with regard to environmental objectives, but also concerning conventional economic indicators,
which are traditionally summarised under the heading "multiplier effects". Evaluations of the economic effects of green recovery
measures, e.g. those implemented during the global financial crisis, are in short supply. Most of the existing empirical analyses
have an ex ante focus, while ex post evaluations are scarce. This paper aims at contributing to this research gap by providing
a review of the empirical evidence of the macroeconomic effects of green recovery measures.
Angela Köppl, Stefan Schleicher (WIFO), Jean-Yves Caneill (European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition)
The EU Emissions Trading System (EU ETS) is intended to be the flagship instrument of EU climate policy. Key aspects in this
cap-and-trade scheme are the target path as well as the market price for emission allowances which results from supply and
demand for these allowances. The recent pronounced price movements on the market for emission allowances raise the question
what causes these fluctuations and what could be the carbon price's role for stimulating and guiding the transformation of
the EU economy towards the 2030 emission target, which aims at a reduction of greenhouse gases of at least 55 percent compared
to 1990 levels. This research brief collects evidence about the market stringencies that result from demand and supply and
that prevailed in the third trading period between 2013 and 2020 and discusses potential drivers for the carbon price in the
current trading period up to 2030. We conclude that aligning the EU ETS with the "Fit for 55" framework, the expected radical
innovation efforts needed in particular for the hard-to-abate industries together with changing market behaviour due to hedging
and speculative trading will likely keep the EU ETS carbon price volatile.
Die Energiepreise sind bereits 2021 im Zuge der wirtschaftlichen Erholung nach dem COVID-19-bedingten Wirtschaftseinbruch
deutlich angestiegen. Angesichts der Kriegshandlungen in der Ukraine gewinnen weitere über die bereits in den letzten Wochen
hinaus beschlossenen Maßnahmen zur Entlastung der Konsumentinnen und Konsumenten sowie der Unternehmen an Dringlichkeit. Wie
in vielen anderen Ländern werden derzeit auch in Österreich eine Reihe von Entlastungsoptionen diskutiert. Besonders intensiv
wurden in der jüngsten öffentlichen Debatte zwei Maßnahmen gefordert: die Verschiebung der für Juli 2022 geplanten Einführung
einer CO2-Bepreisung sowie die Reduktion des Mehrwertsteuersatzes für Energie. Diese beiden Optionen stellen sich
aber aus mehreren Gründen als wenig tauglich dar. Wesentlich geeigneter sind gezieltere und treffsicherere Maßnahmen zur Abfederung
des Kaufkraftverlustes.
The WIFO radar of competitiveness measures the performance of Austria using 24 selected indicators related to economic, social
and ecological goals: taking the average across all indicators, Austria has improved somewhat relative to the previous year's
ranks and is now directly behind the top third of the European countries compared. Austria achieves high percentile ranks
in terms of per capita income, regional distribution and foreign trade. In the dimensions "social living conditions" and "use
of natural resources", however, it is only in the European midfield.
Das WIFO-Radar der Wettbewerbsfähigkeit erfasst die Leistungsfähigkeit des Standortes Österreich unter Berücksichtigung wirtschaftlicher,
sozialer und ökologischer Zielgrößen. Im Durchschnitt über 24 Indikatoren konnte Österreich seine relative Position gegenüber
dem Vorjahr etwas verbessern und lag zuletzt unmittelbar hinter dem oberen Drittel der europäischen Vergleichsländer. Hohe
Prozentränge erzielt Österreich in Bezug auf die Pro-Kopf-Einkommen, die regionale Verteilung und den Außenhandel. In den
Dimensionen "soziale Lebensverhältnisse" und "Einsatz natürlicher Ressourcen" liegt Österreich dagegen nur im europäischen
Mittelfeld.
A comprehensive restructuring of economies and a massive increase of investments in climate-friendly technologies, infrastructures,
and R&D is needed for reaching the Paris targets. The EU has launched a process for greening the financial sector emphasising
the need for new instruments and financial market regulation for aligning investments to sustainability. This chapter summarises
research on two topics: firstly, what are the main political strategies, especially at EU level, to support green finance,
and secondly, which are the key supporting factors, barriers and actors for an upscaling of green investments? To assess the
relevance of green finance in the financial market and climate policy (with focus on Austria) an expert survey was conducted.
It delivers insights on promising policies and strategies for fostering the growth of green finance. Conclusions can be drawn
on instruments (like carbon pricing) that should be integrated in post-COVID-19 stimulus packages to ensure a Paris-aligned
recovery.
In dem am 3. Oktober 2021 vorgestellten Steuerreformpaket der österreichischen Bundesregierung ("Ökosoziale Steuerreform")
wird mit der Bepreisung von CO2 ein neues Werkzeug im Mix der wirtschaftspolitischen Instrumente verfügbar, dessen
Design und Wirkung allerdings noch mit vielen Unsicherheiten verbunden sind. Mit dieser Bepreisung von Treibhausgasen folgt
Österreich einer sowohl in Europa als auch global immer stärker werdenden Tendenz. Dieses Instrument soll Anreize für die
Restrukturierung des Wirtschafts- und Lebensstils setzen, die nicht nur den Klimawandel eindämmen helfen, sondern auch Wohlstand,
Resilienz und Wettbewerbsfähigkeit stärken.
In dieser 14. Ausgabe legt das WIFO Schlüsselindikatoren zu Klimawandel und Energiewirtschaft vor, die die Entwicklung von
Treibhausgasemissionen, Energieverbrauch und Wirtschaftsleistung im Jahr 2019 beleuchten. Demnach nahmen die Treibhausgasemissionen
in Österreich 2019 nach einem Rückgang im Vorjahr (–3,75%) erneut zu (+1,5% gegenüber 2018), sie stiegen allerdings weniger
stark als der Bruttoinlandsverbrauch an Energie (+2%). Es konnte keine Entkoppelung der Treibhausgasemissionen von der Wirtschaftsentwicklung
(+1,5%) erzielt werden. Das Schwerpunktthema widmet sich den klima- und umweltrelevanten Anpassungsmaßnahmen des österreichischen
Aufbau- und Resilienzplans, der der Bewältigung des Konjunktureinbruchs infolge der COVID-19-Pandemie dient.
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung – Internationales Institut für Angewandte Systemanalyse – Universität Graz, Wegener Center für Klima und Globalen Wandel
In order to meet the climate targets as set out in the Paris agreement – i.e., to stay "well below 2 °C" of global warming
– a transformation of the socio-economic system towards climate neutrality is required. This transformation is connected to
radical changes in most aspects of our daily lives, especially with respect to mobility and housing. This poses the questions
of how well-being might change due to these changes and ultimately how to quantitatively measure such changes. In the present
paper we make a first steps towards answering these fundamental questions. We do so by making use of the concept of energy
services, or "functionalities", which take a demand and sufficiency perspective. To quantify effects, we operationalise this
concept by using and extending existing macroeconomic models (Input-Output and Computable General Equilibrium). In terms of
results we provide standard economic indicators but contrast them with – in our view – more relevant indicators, such as a
more comprehensive measure for well-being, as well as distributional effects and co-benefits. Our results clearly show increases
in well-being emerging from the climate neutral transformation, whereas conventional indicators such as GDP are declining.
We thus demonstrate the importance of looking at the "right" indicators, when assessing socio-economic effects of climate
policy and at the same time provide a concrete alternative to state-of-the-art modelling approaches.