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WIFO publications: Angela Köppl (178 hits)

As a result of the measures taken to contain the COVID-19 pandemic, Austria's economic output decreased by 6.7 percent in 2020 compared with the previous year. Greenhouse gas emissions fell by 7.7 percent (or 6.1 million t CO2 equivalents) and reached their lowest level since 1990. The transport sector accounted for more than half of the total decrease in greenhouse gas emissions compared to 2019. However, the emissions reductions do not reflect structural improvements in energy or emissions intensity; rather, they are short-term declines resulting from reduced economic activity and limited private mobility due to COVID-19 related restrictions and increased home-office schemes. Therefore, consistent implementation of measures leading to a sustainable reduction of greenhouse gas emissions is required to achieve the climate policy objectives, in particular the Austrian target of climate neutrality by 2040.
WIFO-Monatsberichte, 2022, 95(8), pp.529-543
Online since: 29.08.2022 0:00
 
Infolge der Maßnahmen zur Eindämmung der COVID-19-Pandemie schrumpfte Österreichs Wirtschaftsleistung 2020 um 6,7% gegenüber dem Vorjahr. Die Treibhausgasemissionen sanken um 7,7% ( 6,1 Mio. t CO2-Äquivalente) und erreichten den niedrigsten Stand seit 1990. Der Verkehrssektor trug dabei im Vorjahresvergleich über die Hälfte zum Gesamtrückgang bei. Die Emissionsreduktionen spiegeln allerdings keine strukturelle Verbesserung der Energie- oder Emissionsintensität wider. Es handelt sich vielmehr um kurzfristige Rückgänge infolge der verringerten Wirtschaftsleistung und der eingeschränkten privaten Mobilität durch Verkehrsbeschränkungen und Homeoffice. Für die Erreichung der klimapolitischen Zielsetzungen, insbesondere des österreichischen Ziels der Klimaneutralität bis 2040, ist daher eine konsequente Umsetzung von Maßnahmen erforderlich, die zu einer nachhaltigen Reduktion der Treibhausgasemissionen führen.
WIFO Research Briefs, 2022, (18), 10 pages
Online since: 22.07.2022 9:00
Die globale Wirtschaftserholung nach Abflauen der COVID-19-Krise hat in der zweiten Jahreshälfte 2021 die Preise für Erdgas und Erdöl deutlich anziehen lassen. Dazu kam in Europa eine von Russland aktiv betriebene Verknappung von Gas, die schon vor dem Angriff Russlands auf die Ukraine zu einer Explosion der Gaspreise geführt hat. Der Krieg in der Ukraine, die von der EU gegenüber Russland verhängten Sanktionen und die Gegenreaktionen Russlands tragen weiter zur Verteuerung von Energie bei. So haben sich die Herausforderungen für die Transformation des europäischen Energiesystems in der zeitlichen und sachlichen Dimension schlagartig vergrößert. Das WIFO versucht mit diesem Research Brief eine Orientierung für die wirtschaftspolitischen Entscheidungsträger zu geben, indem auf der Grundlage der bestehenden Energiemarktordnung der Preisbildungsmechanismus für Strom über die Merit-Order analysiert und Handlungsoptionen innerhalb dieses Systems zur Dämpfung der Strompreise vorgestellt werden.
WIFO Research Briefs, 2022, (12), 20 pages
Online since: 19.05.2022 7:00
Dieser Research Brief schlägt ausgewählte potentiell in der kurzen Frist anwendbare wirtschaftspolitische Optionen vor, um den volkswirtschaftlichen Schaden einer deutlichen Reduktion des in Österreich verfügbaren Gases möglichst gering zu halten und gleichzeitig die angestrebte grüne Transformation zumindest nicht auszubremsen. Im Mittelpunkt stehen ökonomische Mechanismen zur Gasallokation an Unternehmen und zur Beanreizung von Verbrauchseinsparungen. Die Optionen sind nicht im Detail ausgearbeitet, sondern sollen die Debatte auf bisher kaum bedachte Sachverhalte lenken, um besser informierte Entscheidungen zu ermöglichen und vertiefte interdisziplinäre Analysen anzustoßen, die für eine praktische Implementierung notwendig wären.
WIFO Working Papers, 2022, (646), 44 pages
Commissioned by: European Commission
Online since: 08.04.2022 0:00
As governments spend unprecedented sums of public money on pandemic related rescue and recovery measures, while humankind is facing mounting long-term challenges – and above all the climate crisis –, the question whether and to what extent COVID-19 recovery programmes contribute to countries' commitments to a sustainability oriented recovery is gaining increasing urgency. We argue that overcoming the economic and social impacts of the pandemic require deeper structural changes than a return to a more or less business as usual scenario to limit the impacts of climate change. Recovery packages should therefore be designed in such a way as to avoid fossil lock-in effects and take into account that the social and technological actions taken today will unfold their effects in the climate system with a time lag only. An interesting question in this context is the effectiveness of green recovery measures not only with regard to environmental objectives, but also concerning conventional economic indicators, which are traditionally summarised under the heading "multiplier effects". Evaluations of the economic effects of green recovery measures, e.g. those implemented during the global financial crisis, are in short supply. Most of the existing empirical analyses have an ex ante focus, while ex post evaluations are scarce. This paper aims at contributing to this research gap by providing a review of the empirical evidence of the macroeconomic effects of green recovery measures.
Angela Köppl, Stefan Schleicher (WIFO), Jean-Yves Caneill (European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition)
WIFO Research Briefs, 2022, (7), 12 pages
Online since: 17.03.2022 0:00
The EU Emissions Trading System (EU ETS) is intended to be the flagship instrument of EU climate policy. Key aspects in this cap-and-trade scheme are the target path as well as the market price for emission allowances which results from supply and demand for these allowances. The recent pronounced price movements on the market for emission allowances raise the question what causes these fluctuations and what could be the carbon price's role for stimulating and guiding the transformation of the EU economy towards the 2030 emission target, which aims at a reduction of greenhouse gases of at least 55 percent compared to 1990 levels. This research brief collects evidence about the market stringencies that result from demand and supply and that prevailed in the third trading period between 2013 and 2020 and discusses potential drivers for the carbon price in the current trading period up to 2030. We conclude that aligning the EU ETS with the "Fit for 55" framework, the expected radical innovation efforts needed in particular for the hard-to-abate industries together with changing market behaviour due to hedging and speculative trading will likely keep the EU ETS carbon price volatile.
WIFO Research Briefs, 2022, (6), 16 pages
Die Energiepreise sind bereits 2021 im Zuge der wirtschaftlichen Erholung nach dem COVID-19-bedingten Wirtschaftseinbruch deutlich angestiegen. Angesichts der Kriegshandlungen in der Ukraine gewinnen weitere über die bereits in den letzten Wochen hinaus beschlossenen Maßnahmen zur Entlastung der Konsumentinnen und Konsumenten sowie der Unternehmen an Dringlichkeit. Wie in vielen anderen Ländern werden derzeit auch in Österreich eine Reihe von Entlastungsoptionen diskutiert. Besonders intensiv wurden in der jüngsten öffentlichen Debatte zwei Maßnahmen gefordert: die Verschiebung der für Juli 2022 geplanten Einführung einer CO2-Bepreisung sowie die Reduktion des Mehrwertsteuersatzes für Energie. Diese beiden Optionen stellen sich aber aus mehreren Gründen als wenig tauglich dar. Wesentlich geeigneter sind gezieltere und treffsicherere Maßnahmen zur Abfederung des Kaufkraftverlustes.
The WIFO radar of competitiveness measures the performance of Austria using 24 selected indicators related to economic, social and ecological goals: taking the average across all indicators, Austria has improved somewhat relative to the previous year's ranks and is now directly behind the top third of the European countries compared. Austria achieves high percentile ranks in terms of per capita income, regional distribution and foreign trade. In the dimensions "social living conditions" and "use of natural resources", however, it is only in the European midfield.
WIFO-Monatsberichte, 2021, 94(12), pp.869-881
Online since: 22.12.2021 0:00
 
Das WIFO-Radar der Wettbewerbsfähigkeit erfasst die Leistungsfähigkeit des Standortes Österreich unter Berücksichtigung wirtschaftlicher, sozialer und ökologischer Zielgrößen. Im Durchschnitt über 24 Indikatoren konnte Österreich seine relative Position gegenüber dem Vorjahr etwas verbessern und lag zuletzt unmittelbar hinter dem oberen Drittel der europäischen Vergleichsländer. Hohe Prozentränge erzielt Österreich in Bezug auf die Pro-Kopf-Einkommen, die regionale Verteilung und den Außenhandel. In den Dimensionen "soziale Lebensverhältnisse" und "Einsatz natürlicher Ressourcen" liegt Österreich dagegen nur im europäischen Mittelfeld.
WIFO Working Papers, 2021, (640), 30 pages
Commissioned by: Klima- und Energiefonds
Study by: Austrian Institute of Economic Research – International Institute for Applied Systems Analysis – Vienna University of Economics and Business Administration
Online since: 17.12.2021 13:00
A comprehensive restructuring of economies and a massive increase of investments in climate-friendly technologies, infrastructures, and R&D is needed for reaching the Paris targets. The EU has launched a process for greening the financial sector emphasising the need for new instruments and financial market regulation for aligning investments to sustainability. This chapter summarises research on two topics: firstly, what are the main political strategies, especially at EU level, to support green finance, and secondly, which are the key supporting factors, barriers and actors for an upscaling of green investments? To assess the relevance of green finance in the financial market and climate policy (with focus on Austria) an expert survey was conducted. It delivers insights on promising policies and strategies for fostering the growth of green finance. Conclusions can be drawn on instruments (like carbon pricing) that should be integrated in post-COVID-19 stimulus packages to ensure a Paris-aligned recovery.
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Tamara Fellinger

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Tatjana Weber

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