Commissioned by: CERN, Directorate Office for Accelerators and Technologies
Study by: Austrian Institute of Economic Research
The purpose of this project is to estimate the impact of the capital and operation expenditures causally linkable to the Future
Circular Collider phase 1 (FCC-ee, electron-positron collider) onto the labour market in terms of indirect and induced number
of jobs for different activity sectors and, as far as reasonably possible, in different regions of the world and selected
countries to be agreed.
Study by: Austrian Institute of Economic Research – Montanuniversität Leoben – Graz University of Technology
Ziel des Projektes ist die umfassende Erarbeitung und Bewertung von Ausbauszenarien für die Energieinfrastruktur in den Bereichen
Strom, Gas und Wärme, um bis zum Jahr 2040 ein nachhaltiges, klimaneutrales Wirtschafts- und Energiesystem in Österreich zu
ermöglichen. In "InfraTrans2040" werden die Modelle ATLANTIS, HyFlow und ASCANIO gekoppelt, um drei unterschiedliche Szenarien
(Import- bzw. Export-Orientierung, Sektorkopplung und Energieeffizienz) zu analysieren und daraus Infrastruktur-Ausbaupläne
abzuleiten. Mittels einer Multikriterienanalyse werden technische, techno-ökonomische, makroökonomische und ökologische Aspekte
systematisch miteinander verglichen und Interdependenzen aufgezeigt. Die im Zuge des Projektes erarbeitete GIS-basierte und
web-taugliche Landkarte (z. B. für Energieinfrastrukturen, Potentiale erneuerbarer Energien, lokale Energiebedarfe) gewährleistet
die Übersichtlichkeit der komplexen Zusammenhänge. Durch die intensive Einbindung einer breiten Gruppe von Stakeholdern in
fünf spezialisierten Workshops wird sichergestellt, dass Vorstellungen und Expertise der Stakeholder in das Projekt einfließen
können und ihre Anforderungen entsprechend berücksichtigt werden.
Das Projekt schätzt die sektoralen und gesamtwirtschaftlichen Effekte angepasster Erwerbsarbeitszeiten in Österreich. Ausgangspunkt
der Analyse ist ein (hypothetisches) Szenario, in dem mittels kollektivvertraglicher und betrieblicher Regelungen die Arbeitszeit
der Beschäftigten so geändert wird, dass sie den individuellen Wünschen entspricht. Die Veränderung der sektoralen und gesamtwirtschaftlichen
durchschnittlichen Arbeitszeit wird dabei aus Mikrodaten (Mikrozensus-Arbeitskräfteerhebung) unter der Annahme berechnet,
dass alle Beschäftigten ihre Erwerbsarbeitszeit auf das präferierte Maß reduzieren bzw. erhöhen. Sie ist dann der Ausgangspunkt
für die Abschätzung der sektoralen und gesamtwirtschaftlichen Effekte.
Supported by: Anniversary Fund of the Oesterreichische Nationalbank
Study by: Austrian Institute of Economic Research
Climate change is one of today's grand challenges. The EU has committed itself to ambitious emission reduction targets: for
2020 and 2030, the EU aims at reducing its greenhouse gas emissions compared to 1990 by 20 percent and 40 percent, respectively,
for 2050 an emission reduction by at least 80 percent is strived for. For large emitters in industry and energy generation
the EU has established the European Emission Trading System (EU ETS) in 2005 defining an EU-wide reduction target. Emissions
from other sources, most notably from the household and transport sectors, are instead regulated at EU member countries level
and should be reduced by 30 percent by 2030, with differentiated reduction targets for the individual EU member countries.
To achieve the emission reduction targets in the Non-ETS sectors the issue of carbon pricing has recently gained in momentum
in the political discussion at EU as well as at EU member countries level. The project SoMBI focuses on two research questions:
What are the effects of an EU-wide carbon price for the Non-ETS sectors that allows achieving the 30 percent reduction target
in different EU member countries? What are the effects of different revenue recycling options in the EU member countries?
To answer these questions, we perform a model-based analysis with the new ADAGIO-DYNK model. The CO2 price necessary
to achieve the 30 percent EU-wide reduction target for the Non-ETS sectors is estimated. Also, detailed results for two case
study countries are discussed. The countries (Austria and Poland) differ considerably in terms of the structure of their energy
systems and economies. First, we focus on the macroeconomic, emission and distributional impacts of the tax. Then, the effects
of different revenue recycling options are assessed and policy recommendations for the introduction of a carbon tax are developed.