Das "Anti-Coercion"-Instrument. Ein neues Sanktionsinstrument der EU zur Abwehr wirtschaftlichen Zwangs durch Drittländer (The Anti-Coercion Instrument. A New EU Sanction Mechanism Aimed to Counter Economic Coercion by Third Countries)
WIFO Research Briefs, 2024, (7), 10 pages
Commissioned by: Federal Ministry of Labour and Economy
Wirtschaftssanktionen werden zunehmend als geopolitisches Druckmittel, auch gegen die EU, eingesetzt. Das "Anti-Coercion"-Instrument
(ACI) stärkt die Fähigkeit der EU, diesen Bedrohungen entgegenzuwirken, indem die EU durch glaubwürdige Androhungen von wirtschaftlichen
Maßnahmen abschreckt und im Ernstfall mit eigenen Handelsbeschränkungen reagiert. Berechnungen des WIFO veranschaulichen die
vielfältigen, auch ungewollten Aus- und Rückwirkungen derartiger Sanktionen und Gegensanktionen anhand eines Fallbeispiels
mit China. Der Erfolg des ACI wird hauptsächlich an seiner abschreckenden Wirkung gemessen werden. Die Stärke des EU-Binnenmarktes
sowie die Entschlossenheit und Einigkeit der EU-Akteure in der Umsetzung des ACI werden dabei entscheidend sein. Das ACI bereitet
den Weg zu schnelleren und transparenteren Entscheidungsprozessen sowie besser strukturierten Abläufen in der EU. Die glaubwürdige
Abschreckung von Zwangsmaßnahmen gegen die EU erfordert aber auch eine sorgfältige, modellbasierte Auswahl und Dimensionierung
der angedrohten Reaktionsmaßnahmen.
Research group:Industrial, Innovation and International Economics
Language:German
The Anti-Coercion Instrument. A New EU Sanction Mechanism Aimed to Counter Economic Coercion by Third Countries
Economic sanctions are increasingly wielded as geopolitical leverage, even against the EU. The Anti-Coercion Instrument (ACI)
strengthens the EU's capacity to counter such threats by deterring them through credible threads of economic countermeasures
and responding with its own trade restrictions if necessary. WIFO calculations demonstrate the diverse, including unintended,
effects of such sanctions and countersanctions using a case study involving China. The success of the ACI will predominantly
be assessed by its deterrence capabilities. The strength of the EU Single Market, as well as the determination and unity of
EU actors in implementing the ACI, will be crucial. The ACI paves the way for accelerated and more transparent decision-making
processes, as well as more structured procedures within the EU. However, credible deterrence of coercive measures against
the EU also requires careful, model-based selection and sizing of threatened response measures.