Laut TSA-Konzept erreichten die Tourismusaufwendungen von in- und ausländischen Reisenden in Österreich 2015 38,39 Mrd. €
(Schätzung; +5,0% gegenüber 2014). Die daraus resultierenden direkten und indirekten Wertschöpfungseffekte machten 24,11 Mrd.
€ aus (+4,3%) und trugen 7,1% zum BIP bei. Zusammen mit den Effekten des nichttouristischen Freizeitkonsums der inländischen
Bevölkerung am Wohnort erwirtschaftete die gesamte Tourismus- und Freizeitwirtschaft in Österreich 2015 direkt und indirekt
45,75 Mrd. € (+3,7%), ihr Beitrag zum BIP erreichte 13,5% (+0,1 Prozentpunkt). Die realen Einnahmen Österreichs aus dem internationalen
Reiseverkehr (Tourismusexporte) stiegen 2015 um 4,2%, nachdem sie in den letzten Jahren stagniert hatten. Auch der Binnenreiseverkehr
wuchs preisbereinigt erstmals seit 2009 wieder (+2,2%). Die realen Tourismuseinnahmen erhöhten sich daher insgesamt nach dem
leichten Rückgang 2013 und 2014 um 3,7%. Im internationalen Vergleich gewann Österreich 2015 – gemessen an den nominellen
Tourismusexporten der EU 15 – erstmals seit 2009 wieder Marktanteile. Mit 5,80% lag der Marktanteil noch immer um knapp 0,6
Prozentpunkte unter dem Wert von 2009, jedoch deutlich über dem bisher niedrigsten Wert (2000: 5,36%).
Forschungsbereich:Regionalökonomie und räumliche Analyse
Sprache:Deutsch
Report on the Impact, Development and Structure of the Austrian Tourism and Leisure Industry 2015
In 2015, total tourism consumption of domestic and foreign visitors in Austria amounted to 38.39 billion € according to the
TSA concept (estimate; +5.0 percent from previous year). The resulting direct and indirect effects of tourism accounted for
24.11 billion € (+4.3 percent compared to 2014) and contributed 7.1 percent to the overall economy. Both, tourism consumption
and non-tourism expenditures on leisure consumption by residents, resulted in total value-added effects of 45.75 billion €
in 2015 (+3.7 percent from previous year) and in a contribution to GDP of 13.5 percent (+0.1 percentage point). After stagnating
over the last few years, Austria's real tourism receipts from international travel (tourism exports) increased by 4.2 percent
in 2015. Also revenues from domestic tourism recovered in real terms for the first time since 2009, by 2.2 percent. In total,
real tourism receipts rose by 3.7 percent after a slight decrease in 2013 and 2014. Austria's market share in nominal tourism
exports of the EU 15 increased again in 2015, after the last gain in 2009. Currently, the market share amounts to 5.80 percent,
which still implies a gap of 0.6 percentage points compared to 2009, but a distinctive surplus against the all-time minimum
value of 5.36 percent (2000).